Sara guidar till konst och natur

Ordföranden njuter i hängmattan, skogsmiljö.

Sara jobbar till vardags med att utveckla vandrings- och cykelleder.

Skåne är på väg att utmana tunnelbanan i Stockholm om titeln ”världens längsta konstutställning”. Något som Sara Näsvall, ordförande i konstföreningen Skånst och utvecklare av Skåneleden, varmt välkomnar. Hon vill gärna bidra till att sänka trösklarna till både konst och natur.

Sara Näsvall har precis firat sin 40-årsdag med en tur till Kullaro i nordöstra Skåne för att lära mer om konstverk gjorda i diabas. Till vardags arbetar hon på Region Skånes miljöenhet med att utveckla vandrings- och cykelleder. Målet med hennes arbete är att göra naturen mer tillgänglig för fler invånare i Skåne och på så sätt bidra till bättre folkhälsa. Själv önskar hon att hon hann vara ute i naturen oftare men vardagslivet med små barn har sina begränsningar.

”Jag förstår verkligen småbarnsfamiljer som kanske upplever att naturen inte är så barnvagnsvänlig och som vill se fler rundslingor. Vi behöver utveckla detta.”

Ett sätt att locka fler besökare ut i naturen är att erbjuda konstupplevelser där. Det finns nu förhoppningar om att, tillsammans med Wanås Konst och flera kommuner i Skåne, placera ut konst längs Skåneleden med målet att skapa världens längsta konstutställning. Inspirationen kommer från Stockholms tunnelbana som säger sig inneha rekordet i nuläget.

Sara Näsvalls medlemskap i Skånst sträcker sig lika långt tillbaka som anställningen på Region Skåne. Hon gick med i föreningen 2013 eftersom hon var nyfiken på att lära sig mer om konst med hjälp av kollegor. Trots att hon är föreningens ordförande sedan tre år tillbaka tycker hon att hon har mycket kvar att upptäcka.

”Jag skulle vilja säga att jag har en favoritkonstnär vid det här laget. Kanske är det för att jag fortfarande är för novis för att ha snöat in på någon än. Eller så är det för att jag inte vill begränsa mig, jag vill vara öppen för alla.”

Det var Frida Kahlos tavlor som först väckte Saras konstintresse på en rundresa i Mexico för tjugo år sedan. Som ordförande vill Sara hjälpa Skånst medlemmar att resa i konstens värld på hemmaplan på ett lika enkelt sätt som Skånes invånare ska kunna besöka naturen. Förhoppningen är att snart kunna arrangera möten mellan konstnärer och Skånst medlemmar igen, efter pandemin. I november går den stora årliga utlottningen av stapeln. Då har medlemmarna chans att vinna de konstverk som föreningen har köpt in under året. Inköpta verk publiceras löpande på föreningens Facebook-sida.