Therese Carnemalm och Nils Eric Kjelldorff

Therese Carnemalm och Nils Eric Kjelldorff. Utställning 2022

Skånst är en ideell förening som vill öka konstintresset. Främst riktar vi oss till nuvarande och tidigare anställda eller förtroendevalda politiker inom Region Skåne, men alla är välkomna som medlemmar i föreningen, oavsett tjänstgöring.

Ett par gånger om året arrangerar vi utställningar i den vackra lokalen med vacker utsikt från sjätte våningen i Rådhus Skåne, Kristianstad.

Vi vänder oss främst till konstnärer som är verksamma i Skåne men det kan förekomma konst från konstnärer från andra delar av Sverige också. Vår konstförening stödjer konstnärer på olika sätt:

• Eftersom vi är medlem i Sveriges Konstföreningar kan du som ställer ut hos oss söka utställningsersättning.
  • Genom ett avtal med Bildupphovsrätt i Sverige bevakar vi din ekonomiska upphovsrätt.
  • Vi gör inköp av konst för våra medlemmars räkning.

Vi köper även in konstverk via olika auktionsverk. I dessa fall är vi mycket noga med att säkerställa en hög kvalitet och inga skador på verken.

Varje år håller föreningen ett medlemslotteri med vinster i form av konst- och konsthantverk. Vid inköpen till lotteriet vänder vi oss helst direkt till dig som är konstnär. Men det förekommer också att vi vänder oss till gallerist.

Vart tredje år upphandlar vi dessutom ett för föreningen unikt verk för utdelning till samtliga medlemmar. Vi kontaktar då konstnärer vi är intresserade av med en inbjudan. 2023 är det dags för ett nytt medlemsverk!